Hjalmar Söderberg


"Tanken är en syra som fräter. Du tänker i början, att den blott skall fräta på det som är murket och sjukt och som skall bort. Men tanken tänker inte så: den fräter blint. Den börjar med det rov som du helst och gladast kastar åt honom, men du skall inte tro att det mättar honom. Han slutar inte förrän han gnagt sönder det sista du har kärt."

Söderberg skriver helt fantastiskt. Han är välsignad med skrivandet. Endel har verkligen den gåvan och vet att använda den. Det bara rinner på som porlande vatten och allt är lika klart, inget är hemligt. an lägger ut sig själv på ett fat och säger ät mig ungefär. Hur gör han det? Han skriver precis så som jag skulle vilja skriva. Och allt han skriver är så självkart, men ändå ha man aldrig kunnat se det framför förrän han klär det i ord (som texten ovan)      
Varje ord skrevs för hundra år sedan, och varje ord berör idag.

jaaaapp.
Min huvudvärk har inte försvunnit. Lite käk och sen ett litet rus av Sex and the city skulle sitta bra.
Och sedan kommer jag börja längta efter alkohol eller möjligtvis kärlek eller kanske skor ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0